BAHAGIAN A :
SLOT RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
____________________________________________________________________________
Nama Tabika : Tabika Perpaduan Taman Raia Damai
Tarikh : 9 September 2013
Masa : 8.30 pagi – 9.00 pagi ( 30
minit )
Bilangan
Kanak-kanak : 18 orang ( 9 orang- 6 tahun, 9 orang-5 tahun
)
Modul : Teras
Tema : Alam Teknologi
Subtema : Kenderaan Darat
Tajuk : Jenis-jenis Kenderaan Darat (kereta, bas, lori ,motosikal )
Tunjang : Tunjang Komunikasi (Bahasa Malaysia)
Kesepaduan
Tunjang : Tunjang Fizikal dan Tunjang Estetika PFK .
Standard
Kandungan : BM 3.5 Membaca perkataan
Standard
Pembelajaran : BM 3.7.2 Membaca ayat tunggal yang mudah
dengan
sebutan yang betul.
Objektif : Pada akhir
pembelajaran kanak-kanak dapat :
i.
Berupaya
membaca tiga daripada empat perkataan
iaitu
kereta, lori, bas dan motosikal.
ii.
Mengenal
dan menyebut nama kenderan darat dengan tepat
iii.
Berupaya
membaca ayat tunggal yang mudah dengan
bimbingan.
Pengetahuan
sedia ada :
i. Kanak-kanak pernah melihat
dan mendengar bunyi
kenderaan darat.
ii.
Kanak-kanak mengetahui sebahagian daripada jenis-jenis
kenderaan darat.
iii. Kanak-kanak pernah menaiki beberapa jenis
kenderaan darat
Kemahiran
Berfikir : Memerhati, menghubung kaitkan, mengelaskan,
menjanakan idea.
Kemahiran Multiple
Intelegent (MI) :
Kecerdasan bahasa, kreativiti/
Estetika dan kognitif
Penerapan
Nilai : 1. Bersopan semasa berkomunikasi
2. Bekerjasama antara satu sama lain
3. Sabar dalam menunggu giliran
4.
Berkeyakinan diri
5.
Berdisiplin
Bahan
Bantu Mengajar : 1. Kad Bergambar
2. Kad Perkataan
3. Radio dan CD
4.
Television dan CD
5.
Carta lagu
6.
Bakul
7.
Papan Putih
Kosa
Kata : kereta, lori, bas dan motosikal
\MASA/
LANGKAH
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN
DAN PEMBELAJARAN
|
BAHAN/
CATATAN
|
Set induksi
(5
minit)
|
1. Teka
bunyi kenderaan.
|
1.Guru memainkan cakera padat rakaman bunyi
jenis-jenis kederaan.
2.Kanak-kanak mendengar rakaman bunyi
dengan teliti
3.Guru memperkenalkan tajuk pelajaran pada
hari ini adalah Kenderaan darat.
4.Kanak-kanak cuba meneka bunyi rakaman
itu.
|
BBM
:
·
Television/
·
Cd
Nilai Murni :
·
Berdisiplin
|
Langkah 1
( 10 minit )
|
1.
Namakan kenderaan
darat dan menerangkan mengenai kenderaan itu.
Contoh :
·
Kereta
·
Lori
·
Motosikal
·
Bas
2.
Menerangkan
ciri-ciri kenderaan darat kepada kanak-kanak.
Contoh :
·
Rupa Bentuk
·
Kegunaan
3.
Memadankan kad
gambar dengan kad perkataan
|
1.Guru menunjukkan beberapa contoh kad
bergambar kenderaan darat.
2.kanak-kanak mengenal pasti bentuk dan
kegunaanya.
3.Guru
bersoaljawab dengan bahasa mudah dengan menerangkan ciri-ciri kenderaan
darat.
4.Kanak-kanak bercerita mengenai rupa dan
kegunaan kenderaan darat.
5.Guru
membimbing kanak-kanak membaca perkataan.
6.Kanak-kanak mengeja dan membaca perkataan
dengan betul.
7.Guru
membimbing kanak-kanak membaca perkataan dengan betul
|
BBM :
-Kad
gambar
-Kad
perkataan
Nilai Murni:
·
Berkeyakinan diri
·
Berani
KBKK :
- Memerkati
- Hubungkait
|
MASA/
LANGKAH
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN
DAN
PEMBELAJARAN
|
BAHAN/
CATATAN
|
Langkah 2
( 5
minit )
|
1.Membaca
beberapa ayat yang mudah.
Contoh
ayat :
·
Ini basikal adik
·
Basikal ini sangat
cantik
·
Basikal adik
berwarna biru
|
1.
Guru menunjukkan
beberapa contoh ayat yang mudah kepada kanak-kanak dan guru membimbing
kanak-kanak membaca dengan betul.
2.
Kanak-kanak membaca
ayat tunggal dengan bimbingan guru.
|
BBM
:
·
Kad ayat mudah
Nilai Murni :
·
Berani
·
Tolong menolong
KBKK
:
·
Memerhati
|
Langkah 3
( 4 minit
)
|
Permainan
“Bakul Ajaib”
|
1.
Guru menyediakan sebuah bakul yang mengandungi kad gambar.
2.Guru
mengarahkan kanak-kanak duduk di dalam satu bulatan sambil memegang bakul
itu.
3.Kanak-kanak
dikehendaki untuk menghulurkan bakul itu kepada rakan sebelahnya mengikut
bulatan.
4.Guru
akan memainkan lagu.
5.Kanak-kanak
yang terakhir memegang bakul itu setelah lagu diberhentikan hendaklah memilih
sekeping kad gambar dan memadankannya dengan kad perkataan di papan putih.
|
BBM
:
·
Bakul
·
KadGambar
·
Kad Perkataan
·
Radio
·
Papan Putih
Nilai Murni :
·
Bekerjasama
·
Mematuhi peraturan
·
Berani
KBKK :
Menjana idea.
|
Langkah 4
( 5
minit )
|
Lembaran Kerja.
|
1.Guru
mengedarkan lembaran kerja dan memberi arahan kepada kanak-kanak.
2.Kanak-kanak
di kehendaki menyurih perkataan dan
mewarnakan gambar.
|
BBM :
Lembaran Kerja
Nilai Murni :
·
Bekeyakinan
·
Rajin
|
MASA/
LANGKAH
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN
DAN
PEMBELAJARAN
|
BAHAN/
CATATAN
|
Penutup
(3 minit)
|
Nyanyian
“Bapaku Pulang Dari
Kota”
|
1.Guru
menunjukkan carta lagu.
2.Kanak-kanak
menyebut lirik lagu dengan bimbingan guru.
3.Guru
memainkan lagu “Bapaku Pulang Dari Kota”
4.Kanak-kanak
menyanyikan lagu sambil membuat pergerakan.
|
BBM :
·
Carta Lagu
·
Radio/CD
MI
·
Kecerdasan
Linguistik
·
Kecerdasan Muzik
·
Kecerdasan Kinestik
·
Kecerdasaan Bahasa
Nilai Murni :
·
Bersyukur
·
Bergembira
·
Berkeyakinan
|
No comments:
Post a Comment